اندیشه بیدار
اندیشه بیدار
فرهنگ و مذهب

همه ساله سیزدهمین روز فروردین ماه بعنوان سیزده‌به‌در می باشد. برخی بر این باورند:

- در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند.
- چند نسل پیشین ایرانیان، شاید از آنجایی که درباره‌ی این روز آگاهی کمتری داشتند این روز را بدشگون می‌دانستند و بسیاری از آنان بر این باور بودند که باید برای بیرون کردن بدشگونها از خانه و کاشانه خود کنار جویبارها و سبزه ها بروند و به شادی بپردازند.این دیدگاه هنوز هم در میان شماری از مردم ایران وجود دارد.
- پیشینه ی سیزده به در را از زمان جمشید می دانند.
- پس از نفوذ فرهنگ اروپایی در زمان حکومت صفویان بود که در این فرهنگ نیز عدد 13 نحس دانستنه شد.

 اما باورهای دینی برخلاف باورهای غیر دینی مبتنی بر عقل و منطق و در مسیر تعالی انسان می باشد.
دین اسلام نه تنها انسانها را از گردش کردن در طبیعت منع نمی کند بلکه ایشان را امر به سیر و سفر می کند، نه سیر و سفری که آمیخته با لهو ولعب، نه گردشی که با روح انسانی در تضاد باشد، بلکه دین اسلام انسانها را به سیر و سفر همراه با تعقل و تفکر امر می کند و انسانها را به سیر و سفری امر می کند که بتواند روح انسان را تعالی بخشد. خداوند تبارک و تعالی در سوره حج آیه 46 می فرماید: أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُور (آیا در زمین سیر نمی کنند تا صاحب دلهایی گردند که بدان تعقل کنند و گوشهایی که بدان بشنوند؟ زیرا چشمها نیستند که کور می شوند ، بلکه دلهایی که در سینه ها جای دارند کور باشند)

از طرفی دین، حفظ شخصیت انسانی را لازم دانسته و او را از تقلید کورکورانه نهی می کند و او را دعوت به تعقل و تفکر می کند و از پیروی آیین پیشینیان نهی می کند. درآیات ‏72الی74سوره‏شعراء می خوانیم:  قال هل یسمعونكم اذ تدعون * او ینفعونكم او یضرون * قالوا بل وجدنا آبائنا كذلك یفعلون (گفت: «آیا هنگامى كه آنها را مى‏خوانید صداى شما را مى‏شنوند؟! یا سود و زیانى به شما مى‏رسانند»؟! گفتند: «ما فقط نیاكان خود را یافتیم كه چنین مى‏كنند».)

منبع:دین پژوهان


نظرات شما عزیزان:

Sherlock
ساعت16:40---14 فروردين 1392
سلام ... وبلاگ قشنگی داری ....


من هم یک وبلاگ دارم اگه قابل دونستی به وبلاگ من هم سری بزن ....


اگه دوست داشتی می تونیم تبادل لینک کنیم ....


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, توسط علی زاهدی