اندیشه بیدار
اندیشه بیدار
فرهنگ و مذهب

جهاد به معنای کاری سخت برای رضای خداست و در جهت دستورات الهی است. بنابراین اگر کاری آسان باشد دیگر معنای جهاد به خود نمی گیرد. البته چنانچه انسان به جایگاهی از عشق به خداوند برسد، شاید جهاد کردن برای وی آسان شود. خداوند دو نوع جهاد متفاوت را برای زن و مرد قرار داده است که در ادامه به جهاد زن می پردازیم و در ابتدا آن را معنا می کنیم.

آیا «جهاد زن» امری سخت است؟


پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: «هیچ زنی نیست که به شوهرش جرعه‌ای آب بنوشاند، مگر این که برای او بهتر است از یک سال عبادتی که روزها را روزه بگیرد و شب‌ها را به تهجد و عبادت، قیام کند؛ و خداوند، در ازای هر جرعه که به شوهرش نوشانده، شهری در بهشت برای او بنا می‌کند، و شصت گناه او را می‌آمرزد.» (میزان الحکمه به نقل از وسائل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۷۲)

و حضرت امام محمد باقر (علیه‌السلام) فرموده‌اند: «جهاد زن، نیکو شوهرداری کردن است.» (وسائل الشیعه ج ۲۰ ص ۲۲۱) و امام کاظم(ع) نیز می فرمایند جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ. جهاد زن، خوب شوهر دارى کردن است. حضرت امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند: «ام سلمه از رسول خدا (ص) درباره فضیلت زنان در امر خدمت به شوهران شان سوال کرد.

حضرت فرمودند: هر زنی که در خانه شوهرش، چیزی را به منظور سامان دادن و مرتب کردن، جا به جا کند، خداوند به او نظر می‌فرماید؛ و کسی که خداوند به او نظر فرماید، عذابش نمی‌کند. ...  ام سلمه عرض کرد: باز هم درباره ثواب زنان مطلبی بفرمایید (پدر و مادرم فدای شما باد) حضرت فرمودند: ای ام سلمه؛ به راستی هرگاه زن، باردار شود، اجر و پاداشی همچون کسی که با جان و مالش در راه خداوند عزتمند و صاحب جلال جهاد می‌کند، برای اوست؛ و زمانی که وضع حمل کند، به او گفته می‌شود: مسلماً گناهانت آمرزیده شد، پس اعمالت را از نو شروع کن؛ و چون به نوزادش شیر دهد، به ازاء هر دفعه، ثواب آزاد کردن بنده‌ای از فرزندان حضرت اسماعیل به او عطا می‌شود.» (بحارالانوار ج ۱۰۰ ص ۲۵۲)

به نظر کار سختی می آید. به ویژه اگر زنی دانشمند و فرزانه، هنرمند و یا حرفه ای در کاری و یا ثروتمند باشی، در خدمت بودن یک انسان، کاری بسیار سخت است. شاید بهتر باشد بگوییم بسیار بسیار بسیار سخت است. یا بگویم هزاران بار سخت تر از سخت است و این سختی وقتی مضاعف می شود که حق را به او ندهی و یا مجبور باشی پا بر روی تمایلات خود گذاری. اما باید دانست که اگر چنین کردی، یعنی جهاد کردی. این جهاد است و جهاد واجب است. اگر انجام دادی، سود و ثواب کلانی می بری و اگر انجام ندادی گناه کرده ای.

جهاد یعنی انجام کاری بسیار سخت تر از سخت، تنها به خاطر اطاعت از خداوند. شاید بتوان گفت خداوند که خالق زن و مرد است، زن را به گونه ای آفریده است که مُردن در راه آرمان ها برای او، آن قدر سخت نیست که برای مرد (همچنان که بارها دیده ایم به عنوان مثال در مورد ناهید فاتحی کرجو و یا زنانی که به خاطر نجات جان فرزند خود از جان می گذرند و ... ) و شاید بتوان گفت که عشق بازی و در خدمت همسر بودن برای مرد، آن قدر سخت نیست که برای زن.

بله! شاید بتوان گفت که فلسفه تفاوت جهاد زن و مرد همین است. حال اگر زن، شوهری نیک داشته باشد که او را وادار به کاری نکند، کار برایش راحت تر می شود و اگر شوهری بهانه جو داشت، کار سخت تر می شود.

همچنان که مردان در نبرد، جنگ های سخت و سخت تر دارند. در پایان یادآوری این نکته ضروری به نظر می رسد که اطاعت همسر از شوهر تنها در چند مورد بیان شده است که در این مختصر نمی گنجد و البته می توان برداشتن این محدودیت را شرط عقد کرد. همچنان که زینب (س) دیدار هر روزه ی حسین(ع) را شرط ازدواج خود کرد.

منبع:فرهنگ نیوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط علی زاهدی