امام زمان (عج) مظهر انسان كامل و ظهور او به معناي ظهور فضيلتها و كمالات انساني است. در دنيايي كه اسم و نام فضيلت و انسانيت هم كلمهاي گمشده و متروك است ، چگونه ميتوان انتظاري غير از اين داشت . امام كاظم (ع) ميفرمايند : « انما هي من الله عزوجل امتحن خلقه » يعني غيبت آن حضرت رنج و آزمايشي است كه از جانب خداست و بندگان خويش را با آن ميآزمايد .»
{ اصول كافي ،ج 1 ،ص 336 }
وعده خدا پيروزي جاويدان فضائل بر رذايل است پس تا آنجا كه جاي دارد خداوند به سپاه كفار و رذيلت مهلت ميدهد و البته تا آنجا هم كه مقدور است مقدرات مؤمنين را ياري ميكند و گرنه چگونه در اين دنياي پر ظلم و پر از بي ايماني افرادي محدودي مثل جمعيت ايران و چند ملت حقجو ميتوانند به زندگي ادامه دهند جز اين نيست كه مشكلات اين آزمايش بسيار است و ياري خدا هم بسيار است تا بيازمايد مؤمنين به امر رسالت چگونه متوسل به امام عصر خويش ميشوند ، در موليان آمده است اذيت و آزاري را كه امام مهدي(عج) در دوران غيبت تحمل ميكند هيچ قابل مقايسه ياران و مؤمنين به آن حضرت نيز رنج بسياري تحمل ميكند . چنانكه پيامبر اكرم (ص) روزي به اصحابش فرمودند :
« شما اصحاب من هستيد ولي برادران من مردمي هستند كه در آخرالزمان ميآيند هر يك از آنها بيش از كسي كه بر زجر پوست كندن درخت خار با دست خالي در شب تاريك مقاومت ميكند يا بيش از كسي كه آتش سوزان چوب درخت تاغ را ( كه ذغال سوزان دارد ) در كف دست دارد ، در دينداري خود استقامت و پايداري ميورزد به راستي كه آنان چراغهاي هدايت در شبهاي ظلماني هستند )
{ بحارالانوار ،ج 52 / ،ص 124 }
بهر حال در پناه ايمان و خردمندي مشكلات با پايداري تحمل ميشوند تا روز سعادت فرا رسد.
ظهور حضرت از آن جهت مشكل است كه زمينه ظهور فراهم نگرديده است ، چون مردم بايد آمادگي كامل را داشته باشند براي ظهور حضرت و زمينه را فراهم نمايند . اما اعمال و رفتار مردم هيچكدام نشانهاي از علاقه به حضرت نيست پس وقتي مردم در اعمال و رفتار مطابق با اهل بيت (ع) گام بردارند و موجبات رضايت اهل بيت (ع) را فراهم كنند و خالصانه خواستار ظهور حضرت باشند زمينه ظهور فراهم گرديده است و انشاءالله ظهور خواهند كرد پس مشكلات ظهور حضرت برميگردد به خود انسانها كه چقدر آمادگي دارند براي ظهور و چقدر در ايجاد زمينه ظهور فعاليت نمودهاند .
منبع :
1- امام مهدي (عج) از ولادت تا ظهور ،سيد محمد كاظم قزويني.
نظرات شما عزیزان: