اندیشه بیدار
اندیشه بیدار
فرهنگ و مذهب

گروه فرهنگي رجانيوز: پررنگ كردن هنر و فرهنگ زيرزميني در ايران كه بيشتر هم محدود به مناطق بالاي شهر تهران مي‌شود و قالب كردن آن به عنوان فرهنگ اصلي مردم ايران كه «زير پوست شهر» جريان دارد، يكي از خط‏هاي اصلي رسانه‌هاي غربي و موازي با آن رسانه‌هاي شبه‌روشنفكران وطني در حوزه فرهنگ و هنر است.

به گزارش "رجانيوز"، در همين زمينه اخيرا مجله جهانی مُد FSHN که مقر اصلی آن در سان‌فرانسیسکوی آمریکا است، براي رسميت دادن به «مدلينگ و فشن» در ايران برای اولین بار بخش ویژه خود را به عکس‌ مُدل‌هایی از داخل ایران اختصاص داده است.
 
 
الیزابت تیریوت، ناشر این مجله صريحا هدف اين پرونده را نشان دادن تضادهاي «فرهنگ روزمره و فرهنگ رسمي» در ايران بيان مي‌كند و در اين رابطه مي‌گويد:«این بخش ویژه، شامل کارهای گروه طراحی زریر است که توسط عکاس شجاع و به شکلی باورنکردنی بااستعداد، “افرا پورداد” عکاسی شده و به دنیا، نمایی از پشت پرده‌ای آهنین را ارایه می‌دهد و در عین حال به شما این اجازه را می‌دهد تا تضاد‌ها و فرهنگ روزمره ایران را ببینید. ما افتخار می‌کنیم که اولین مجله‌ای هستیم که دست به چنین کاری زده است.»
 
 
این بخش ویژه که «تغییر چهره تهران»(Tehran Face-Off) نامگذاري شده است، در بازار تجریش تهران، و خانه‌ی مشهور منوچهری در کاشان عکس‌برداری شده و در تهیه‌ی آن، تیمی ده نفره شامل عکاس، مدل، طراح، آرایش‌گرها، دستیاران، و کسانی که مراقب اوضاع بودند، نقش داشتند.
 
سايت مجله مد نيز با انتشار اين عكس‌ها به اين نكته اشاره كرده است که «هدف این مجموعه عکس این است تا تضادهای موجود درون جامعه امروز ایران را نشان دهد. این‌که چگونه نسلی که دهه‌ی بیست خود را سپری می‌کند، در حال عقب زدن مرزهای سنت چند صد ساله است.»
 
 
به هر حال آلبوم عکس «تغییر چهره تهران» نمونه‌ايست از تلاش‌هاي رسانه‌هاي غرب و جريان داخلي آن‌ها براي پررنگ نشان دادن فرهنگ جاري مردم ايران و فرهنگ رسمي ترويج‌شده توسط حكومت، البومي كه در آن دختری که از پشتوانه وجود تیمی ۱۰ نفره از گریمور و نورپرداز و عکاس و ... بهره می‌برد مي‌خواهد تا در بازی رنگ‌ها و لعاب‌ها خود را نمونه‌اي از فرهنگ غالب ایران و ایرانیان نشان دهد.
 
اما فارغ از تلاش‌هاي غرب و شبه‌روشنفكران وطني سوال اساسي كه در اين بين مطرح مي‌شود اين است كه عموما انجام هر گونه پروژه عکاسی و یا فیلمبرداری حتی برای واحدهای خبری نیازمند صدور مجوز لازم مبادی مربوطه است. آیا طبق همين قاعده این گروه نيز مجوز عكس‌برداري فشن در دل بازار تجريش را داشته است؟ و اگر نداشته است بر چه مبنايي اكثر گروه‌هايي مستندساز و عكس‌بردار داخلي براي هرگونه تصويربرداري و عكس‌برداري در سطح شهر به مشكل برمي‌خورند و نياز به مجوز دارند اما گروه‌هاي خارجي و حتي گروه‌هاي زيرزميني داخلي به راحتي اقدام به هرگونه تصويربرداري و عكس‌برداري در سطح شهر مي‌كنند؟(رجانيوز از مخاطبان خود بابت انتشار اين تصاوير عذرخواهي مي‏كند)
 
 
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, توسط علی زاهدی